Po pierwsze, pisze nałogowa czytelniczka, czytająca dużo od siódmego roku życia.
Po drugie, polonistka i bibliotekarka; czyli konkurencja innych książek jest naprawdę duża.
Po trzecie, pisze to osoba, która zazwyczaj nie kreśli, nie podkreśla, nie robi notatek w książkach; a w tym wypadku nie mogłam się oprzeć.
O jaką więc książkę chodzi? To „Posynodalna adhortacja apostoska Vita consecrata” świętego Jana Pawła II. Być może tytuł nie brzmi bardzo zachęcająco, ale za to ta treść! Autor tłumaczy – całemu Kościołowi, a zwłaszcza osobom konsekrowanym - czym jest nasze życie: „Życie konsekrowane, głęboko zakorzenione w przykładzie życia i nauczaniu Chrystusa Pana, jest darem Boga Ojca udzelonym Jego Kościołowi za sprawą Ducha Świętego. Dzięki profesji rad ewangelicznych charakterystyczne przymioty Jezusa – dziewictwo, ubóstwo i posłuszeństwo – stają się w pewien swoisty i trwały sposób „widzialne” w świecie, a spojrzenie wiernych zwraca się ku tajemnicy Królestwa Bożego, które już jest obecne w historii, ale w pełni urzeczywistni się w niebie.” (początek).
Banalne? Oczywiste? Wszyscy to wiedzą z lekcji religii? Być może.
Ja przeczytałam tę adhortację w duszpasterstwie akademickim, potem w ramach rozeznawania powołania, potem w czasie formacji (co najmniej kilka razy). Kiedy jeszcze nie było tanich linii lotniczych, jeździłyśmy z Lublina do Rzymu autobusem (27 godzin); przez kilka lat „Vita consecrata” była moją stałą lekturą podróżną. Potem porównywałam ją z naszymi Konstytucjami. Potem robiłam referat dla sióstr. Potem wyciągałam odniesienia do Trójcy Świętej w ramach egzaminu z teologii…
Widocznie trafiła mi się właściwa książka we właściwym czasie. (Bo, prawdę mówiąc, teksty JPII są trudne, zazwyczaj zbyt trudne. A ten jeden nie).
A właściwie, to muszę ją sobie przeczytać jeszcze raz.
Mogłabym cytować i cytować… więc jeszcze jakieś przypadkowe podreślenia: „Tak więc rady ewangeliczne to przede wszystkim dar Trójcy Przenajświętszej. Życie konsekrowane jest głoszeniem tego, czego dokonue Ojciec przez Syna w Duchu Świętym swoją miłością, swoją dobrocią, swoim piękniem” (nr 20).
Magda
Dziś - 2 lutego - modlimy się za osoby konsekrowane. W szczególności prosimy o modlitwę za nasze cztery siostry, które zaczynają przygotowanie do ślubów wieczystych.